Infolio
infolio

octubre 2017 | 11
Publicación sobre arte, diseño y educación
ISSN 2255-4564
Entrevista con Denise Scott Brown
Archives of American Arts
Denise Scott BrownEn una entrevista para Archives of American Arts con Peter Reed, Denise Scott Brown habla sobre los antecedentes de su familia y su vida en Sudáfrica; su etapa de formación en la Universidad de Witwatersrand, la Architectural Associatio de Londres, su etapa en la escuela de verano en Venecia, patrocinada por Congres Internationale d'Architecture Moderne, y su paso por la Universidad de Pennsylvania.Scott Brown recuerda algunos de sus maestros, Arthur Korn y Louis Kahn; su primer marido, Robert Scott Brown, sus viajes por Europa, y su experiencia como estudiante y docente en Pensilvania, Yale, Harvard, UCLA y Berkeley. Lógicamente se rediere también a sus publicaciones, varias de ellas en colaboración Robert Venturi.

 

An Interview with Denise Scott Brown

1990 Oct. 25-1991 Nov. 9

 

 

“My father's family were from Johannesburg, South Africa. And he, as a young man, dropped out of college and went up North, as they said, to seek adventure and a living. Things were never quite that way. In actual fact, my family on both sides are from Eastern Europe. On my father's side from Lithuania, and on my mother's side from Latvia. And they left Eastern Europe to escape pogroms and my grandfather arrived, I think it was, in 1899 at Capetown, having done the standard immigrant thing that's so well-known in America. He worked to earn the fine his family would have to pay the Army. And then he left. I could say he'd been a businessman since the age of twelve. We grow up much later these days. He'd been a cattle merchant. And by the time he left -- at I think about fourteen -- he was established and he had the money to pay the fine. And he arrived -- they went steerage and he arrived with ten shillings in his pocket, which was not very much then. He worked on the docks until he had enough money to go inland. This was also the time the Boer War was starting. And he reached Johannesburg and started in business there. Now, that had to have been about 1900. My grandmother was a young woman living in Johannesburg -- also, I think, she was from Latvia. And her family -- her father -- ran a boarding house for the other young Jewish immigrants from Latvia or Lithuania. And so she was the boarding house keeper's daughter. They married in 1904. By that time, my grandfather was well off enough to have a rather smart wedding. We have this beautiful wedding photograph. This beautiful young woman” [...]

Denise Scott Brown

An Interview with Denise Scott Brown

1990 Oct. 25-1991 Nov. 9

 

Transcripción en Archives of American Arts

Transcripción en PDF

* Note. This transcript is in the public domain and may be used without permission. Quotes and excerpts must be cited as follows: Oral history interview with Denise Scott Brown, 1990 Oct. 25-1991 Nov. 9, Archives of American Art, Smithsonian Institution.

Pritzker Prize 1991

Women are not allowed

 

Vanna Venturi's House

Cuando a Robert Venturi le fue concedido el Premio Pritzker en 1991 no se reconoció que la actividad del arquitecto era inseparable del trabajo que realizaba con Denise Scott Brown. A pesar de lo injusto de la situación, Venturi aceptó y recogió el premio. Durante más de veinte años el trabajo de ambos fue la base de la actividad de Venturi, Scott Brown and Associates. El jurado del Premio Pritzker 1991 mencionó la contribución de Scott Brown a la obra de Venturi en su argumentación y señaló su papel en el pensamiento de Robert Venturi pero no consideró que ella mereciera ningún premio. Como forma de protesta Denise Scott Brown no acudió a la ceremonia de entrega del premio.

Robert Venturi's Acceptation Speech

 

Discurso de aceptación del premio en PDF

+ info sobre Robert Venturi, Pritzker Prize 1991


Iniciativa popular para el reconocimiento de Denise Scott Brown como merecedora del Pritzker Prize 1991

En 2013 un grupo de estudiantes de la Universidad de Harvard inició una petición en internet para solicitar la concesión del Pritzker de manera retroactiva para Denise Scott Brown. La petición fue firmada entre otros por el propio Robert Venturi a pesar de que en 1991 en su discurso de aceptación no reclamó compartir el premio aunque si mencionara que ella había contribuido de forma destacada a su trabajo. Los organizadores del Pritzker Prize explicaron que se trata de una situación excepcional porque la decisión la tomó un jurado, formado por personas concretas, hace más de veinte años. Martha Thorne, directora ejecutiva del comité del premio, explicó al Architecture Magazine: “El Premio Pritzker es elegido anualmente por un jurado independiente que cambia a lo largo de los años, por lo que esta cuestión nos plantea una situación inusual. lo más que puedo decir en este momento es que me voy a referir a este importante asunto al jurado actual en su próxima reunión”.

The Pritzker Architecture Prize Committee:
Recognize Denise Scott Brown for her work
in Robert Venturi's 1991 Prize


Women in architecture deserve the same recognition as their male counterparts. Denise Scott Brown's contributions were seminal to her partner Robert Venturi winning the prize in 1991. It was an unfortunate oversight by the Pritzker Architecture Prize committee to deny her of the recognition she undoubtedly had earned.

We demand that Denise Scott Brown b e retroactively acknowledged for her work deserving of a joint Pritzker Prize

Petición en change.org
Denise Scott Brown
Venturi & Scott BrownDenise Scott Brown
2017. Infolio.
2016. infolio.es | política de privacidad | quiénes somos | facebook